Dagboek online onderwijs

Dagboek online onderwijs, dinsdag 7 juli 2020

Langzaamaan begint er meer helderheid in de roostering van komend jaar te komen. Maar tsjonge jonge wat wordt dat ingewikkeld. In het lokaal waar ik meestal les geef is ruimte voor ten hoogste 12 personen, inclusief docent. Naar verwachting zullen er 25 eerstejaaars zijn. Dat betekent dat de groep in drie groepen verdeeld moet wordne [...]

2020-07-08T10:44:56+02:008 juli 2020|

Dagboek online onderwijs, maandag 6 juli 2020

Uit eerdere projecten met videoconferencing was al bekend dat leerlingen en studenten op cognitief vlak online hetzelfde kunnen bereiken. Desgevraagd heeft vrijwel iedereen voorkeur voor fysiek onderwijs. Bijzonder bij het atelier met 250 studenten van verschillende lerarenopleidingen is dat dit jaar het niveau van het werk van de studenten hoger ligt dan vorig jaar. Tegen [...]

2020-07-06T22:42:22+02:006 juli 2020|

Dagboek online onderwijs, weekend 4 en 5 juli 2020

Aan het eind van het schooljaar is er altijd veel nakijkwerk. Studenten hebben alles digitaal gemaakt en leveren ook alles digitaal aan. Het blijkt nog best lastig te zijn om de linkjes naar bestanden in orde te maken en eraan te denken om degenen die de inhoud moeten beoordelen toegang te geven tot de bestanden. [...]

2020-07-06T22:37:02+02:006 juli 2020|

Dagboek online onderwijs, vrijdag 3 juli 2020

Voor het eerst sinds de schoolsluitingen half maart zitten we met de lerarenopleiders  van de kenniskring vitale vakdidactiek weer fysiek bij elkaar. Iedereen is heel blij elkaar weer fysiek te zien. Dat online gebeuren is toch vooral maar heel 'plat'. Er is hard gewerkt. Iedereen heeft meer uren gewerkt dan normaal. Voldoende pauze nemen en [...]

2020-07-04T11:03:53+02:004 juli 2020|

Dagboek online onderwijs, donderdag 2 jul 2020

De meeste stages van de eerstejaars studenten waren in maart afgebroken. De begeleidende docenten op de stagescholen hadden wel iets anders aan hun hoofd. Jammer eigenlijk, want een paar handen extra om online onderwijs vorm te geven en ten begeleiden was meer dan welkom. Drie studenten leraar biologie zochten een alternatief. Virussen behoren tot de [...]

2020-07-02T21:04:30+02:002 juli 2020|

Dagboek online onderwijs, woensdag 1 juli 2020

Voor de coronacrisis waren veel mensen ervan overtuigd dat het beperkte gebruik van digitale middelen in het onderwijs lag aan docenten die niet de moeite namen zich hierin te verdiepen. Dat argument is niet meer geldig, want alle docenten hebben zich moeten verdiepen in de mogelijkheden. Er is enorm veel werk verzet. Docenten hebben enorm [...]

2020-07-01T22:24:56+02:001 juli 2020|

Dagboek online onderwijs, dinsdag 30 juni 2020

Komende donderdag vindt er een online 'academiedag' plaats voor de Tweedegraadslerarenopleidingen NHL Stenden. Het atelier 'Culturele diversiteit en burgerschap' dat we met 250 studenten geheel online uitvoerden komt ook ter sprake. Bij de uitvoering van dit atelier identificeren we de volgende succesfactoren: een klein team van docenten die het atelier heeft voorbereid en gestructureerd binnen [...]

2020-07-01T22:12:31+02:001 juli 2020|

Dagboek online onderwijs, maandag 29 juni 2020

Na de zomer mogen leerlingen in het voortgezet onderwijs weer gewoon naar school en hoeven ze onderling geen 1,5 m afstand te houden. In het HBO blijft de 1,5 m afstand tussen studenten wel van kracht. Dat betekent dat ook studenten aan de lerarenopleiding onderling 1,5 m afstand moeten houden. Dat maakt het best ingewikkeld [...]

2020-07-01T21:45:34+02:0029 juni 2020|

Dagboek online onderwijs, 27 en 28 juni, 2020

De vermoeidheid begint aardig toe te slaan. Nog twee weekjes en dan is het vakantie. Dan gaan de beeldschermen uit. Er zijn dan even geen videobijeenkomsten meer, geen bestanden om online live met elkaar te bewerken, geen nakijkwerk meer. Eventjes geen nagenoeg oneindige stroom e-mail en app-berichten. Maar het is nog niet zover. Er liggen [...]

2020-06-29T10:07:00+02:0029 juni 2020|

Dagboek online onderwijs, vrijdag 26 juni 2020

Ze werkt al 5 jaar als docent natuur- en scheikunde en doet haar opleiding ernaast. Dat betekent dat haar opleiding trager verloopt dan bij studenten die het reguliere programma volgen. Ze is nu de 'gaten in de kaas' aan het vullen en kan binnenkort afstuderen. In haar portfolio zie ik filmpjes met uitleg, zowel zelf [...]

2020-06-27T10:30:09+02:0027 juni 2020|

Zoek lessen en hulpmiddelen

show blocks helper

Bronnen

Vakgebied

Lesfase

Beheersingsniveau (Bloom)

Leeractiviteiten

Groepsgrootte

Interactieve kwaliteit

Gebruiker

Besturingssysteem

preloader