Dagboek online onderwijs

Dagboek online onderwijs, dinsdag 7 april 2020

Hij staat een nieuwe schutting te bouwen. 25 jaar geleden kwam hij naar Nederland. Nu is hij docent techniek op het MBO. Hij geeft les aan drie groepen studenten: volwassenen, jongeren die in Nederland zijn opgegroeid en statushouders die zich aan het voorbereiden zijn hun toekomst. De volwassenen en de in Nederland opgegroeide jongeren redden [...]

2020-04-07T22:51:08+02:007 april 2020|

Dagboek online onderwijs, maandag 6 april 2020

De verschillen zijn enorm tussen de scholen en tussen de docenten. De ene docent geeft gewoon volgens rooster 23 uur les. Alleen de leerlingen die echt willen zijn aanwezig. Dat is wel heel makkelijk! De leerlingen komen met gerichte vragen. Doordat er steeds kleine groepjes leerlingen aanwezig zijn is er ook tijd om even te [...]

2020-04-06T21:51:36+02:006 april 2020|

Dagboek online onderwijs, weekend 4-5 april 2020

Aan docenten is gevraagd wat voor hen afgelopen week nieuw was: 'Voor mij was een vergadering aanmaken in Teams al nieuw! Ook heb ik dit gedaan in Google Meet. Ik heb zelf een lunch & meet gevold via BB Collaberative.' 'Lesgeven in teams, toetsen op afstand afnemen. Lesgeven verliep voor mij nog niet optimaal.Ik ken [...]

2020-04-06T21:41:59+02:006 april 2020|

Dagboek online onderwijs, donderdag 2 april 2020

Dit is een typerend voorbeeld van een vraag van een collega: "Ik wil graag een klas van 26 leerlingen een gezamenlijk product laten maken. Ik wil dat ze alle theorie over ***  op een "poster" plaatsen. In het verleden heb ik Prezi gebruikt voor zoiets. Maar daar zit ik met een limiet van 10 deelnemers. [...]

2020-04-02T17:23:58+02:002 april 2020|

Dagboek online onderwijs, woensdag 1 april 2020

De eerste resultaten uit de vragenlijst laten het volgende zien: gemiddeld aantal online lessen per week             De meeste docenten presenteren hun lesstof, doorspekt met vragen en antwoorden van henzelf en leerlingen. Opvallend is dat hierbij zelden een poll wordt ingezet. Groepswerk vindt wel plaats, maar in mindere [...]

2020-04-02T08:31:40+02:001 april 2020|

Dagboek online onderwijs, dinsdag 31 maart 2020

Het lijkt allemaal op zijn pootjes terecht te komen met het online onderwijs. Docenten beginnen in een ritme te komen. Leerlingen beginnen te wennen aan de situatie. Ouders bieden naar vermogen ondersteuning. Studenten pakken na de verwarring de draad weer op. Ouders en leerlingen zijn behoorlijk tevreden over het online onderwijs. Daar mogen we met [...]

2020-04-01T23:20:42+02:001 april 2020|

Dagboek online onderwijs, maandag 30 maart 2020

De eerste antwoorden komen binnen van de vragenlijst voor het onderzoek naar 'hoe interactief zijn uw online lessen?' Bij de laatste vraag kunnen docenten invullen wat zij afgelopen week het meest spannend vonden. Veel reacties gingen over het technisch besturen van de digitale tools: Het eerste Google Meet college! Eerste online les vond ik erg [...]

2020-03-30T20:38:18+02:0030 maart 2020|

Dagboek online onderwijs, weekend 28-29 maart 2020

Als Team Doedactiek kwamen we bij elkaar in een videosessie. De ICT coördinatoren onder ons hebben de afgelopen weken twee banen in één gedraaid. Er is veel aandacht gegeven aan het ondersteunen van de schoolleidingen bij het inventariseren van de noden onder docenten en het nemen van beslissingen over leidende platforms en het kiezen van [...]

2020-03-30T20:13:53+02:0030 maart 2020|

Dagboek online onderwijs, vrijdag 27 maart 2020

Als er op een school niemand opstaat en de leiding neemt over het verzorgen van online onderwijs, dan rest een docent niets anders te doen dan zo goed mogelijk zelf contact zoeken met de leerlingen. In één klas was de opkomst dan ook bijzonder laag: 3 leerlingen aanwezig bij het online moment. Bij een andere [...]

2020-03-27T22:53:50+02:0027 maart 2020|

Zoek lessen en hulpmiddelen

show blocks helper

Bronnen

Vakgebied

Lesfase

Beheersingsniveau (Bloom)

Leeractiviteiten

Groepsgrootte

Gebruiker

Besturingssysteem

preloader