Dagboek online onderwijs

Dagboek online onderwijs, woensdag 23 september 2020

De schrik zit er aardig in. Voor veel studenten was corona iets van ver weg en ooit. Met de posititief geteste medestudent is deze houding volledig omgeklapt. Het is nu heel dicht bij. We kennen iemand die besmet is. Alle activiteiten verliepen vandaag online. De studenten schakelden moeiteloos tussen de plenaire videosessies en naar hun [...]

2020-09-23T21:52:40+02:0023 september 2020|

Dagboek online onderwijs, dinsdag 22 september 2020

Het was niet de vraag óf maar wannéér het zou gebeuren, een positieve uitslag van een corona test bij een student. Vandaag is het zover. Eén van de eerstejaars studenten is positief getest. Het betreft een vrolijke student die de opleiding zo leuk vindt dat ze regelmatig spontaan begint te zingen en eerder huppelt dan [...]

2020-09-22T17:12:47+02:0022 september 2020|

Dagboek online onderwijs, maandag 21 september 2020

Het begint wat te wennen om de lessen online te verzorgen terwijl het merendeel van de groep fysiek aanwezig is. De groep studenten die op afstand meedoet wordt momenteel steeds groter. Meerdere studenten wachten thuis de uitslag van de corona test af of wachten tot ze getest kunnen worden. We maken intensief gebruik van Teams, [...]

2020-09-22T16:56:28+02:0022 september 2020|

Dagboek online onderwijs, vrijdag 18 september 2020

We verdienen een pluim. Vanochtend vond op NHLStenden een online evenement plaats voor afstudeerders met een kleine 200 studenten. De organisatie liep gesmeerd, er was een heldere navigatie voor de studenten, er waren afwisselende sessies, ingeschatte tijden waren krap en dus precies goed. Het tempo binnen de verschillende sessies waar studenten uit konden kiezen lag [...]

2020-09-18T16:45:47+02:0018 september 2020|

Dagboek online onderwijs, donderdag 17 september 2020

Bij het onderzoek naar interactieve kwaliteit ontstaan interessante inzichten. Het onderzoek begon met de verkenning in hoeverre beschikbare tools en apps bijdragen aan het verhogen van interactie tijdens leerprocessen. Uit die verkenning bleek een minderheid aan tools en apps die meer interactie kunen faciliteren dan een docent met leerlingen in de klas bewerkstelligt. Echter, wanneer [...]

2020-09-18T16:45:17+02:0018 september 2020|

Dagboek online onderwijs, woensdag 16 september 2020

Uit onderzoek bij Doedactiek blijkt dat docenten in de reguliere lespraktijk didactisch stevig kunnen bijsturen als de techniek anders uitpakt dan beoogd. Bij online onderwijs is het niet mogelijk om 'over de schouder mee te kijken', er 'even een blaadje' bij te pakken, of  het gedrag en houding van de leerling 'te lezen'. Een bepaalde [...]

2020-09-17T08:49:08+02:0017 september 2020|

Dagboek online onderwijs, dinsdag 15 september 2020

Zakelijke en leerstof inhoudelijke onderwerpen zijn online goed bespreekbaar. Vandaag hadden we een verkennend gesprek met een groep van 15 mensen. We zaten op 1,5 m afstand in één ruimte. We konden elkaar allemaal zien. Technisch gezien kan dat ook online. Na afloop hadden we echter allemaal sterk het gevoel dat het gesprek dat we [...]

2020-09-15T22:14:20+02:0015 september 2020|

Dagboek online onderwijs, maandag 14 september 2020

Dat hybride online en fysieke onderwijs begint te wennen. 32 studenten waren vanochtend fysiek verdeeld over drie lokalen. Enkele studenten met klachten volgden de lessen online.  De plenaire uitleg vond online plaats. Tussendoor werkten de studenten aan de opdrachten. Het was prettig om tijdens het zelfstandig werken fysiek rond te kunnen lopen en te reageren [...]

2020-09-14T21:25:28+02:0014 september 2020|

Dagboek online onderwijs, vrijdag 11 september 2020

De kop is er af voor een volledig online college serie. Een kleine 200 studenten is verdeeld in 8 groepen studenten die in dezelfde regio stage lopen. Online maakten ze vanmiddag kennis met elkaar. Maandag begint de stage. Op de stageschool ontmoeten ze elkaar onderling. Zo kunnen ze elkaar een beetje steunen. Er zijn ook [...]

2020-09-14T20:59:58+02:0014 september 2020|

Dagboek online onderwijs, donderdag 10 september 2020

Derdejaars studenten lopen stage en verdiepen zich in manieren waarop ze leerlingen met individuele leerbehoeften kunnen ondersteunen. Op hun stageschool hebben de studenten hun leerlingen allemaal in de klas. Vanwege de maatregelen mogen de studenten echter niet naar de opleiding komen. De begeleiding vindt daardoor online plaats. Voorheen groepeerden we studenten random en zo heterogeen [...]

2020-09-10T21:21:13+02:0010 september 2020|

Zoek lessen en hulpmiddelen

show blocks helper

Bronnen

Vakgebied

Lesfase

Beheersingsniveau (Bloom)

Leeractiviteiten

Groepsgrootte

Interactieve kwaliteit

Gebruiker

Besturingssysteem

preloader