Aan de manier waarop ze haar online sessie had voorbereid kon ik zien dat ze nog weinig ervaring heeft als docent. Desondanks had ze heel goed nagedacht over het benutten van de videoconferencing tool tijdens haar sessie. Ze wil zich gaan concentreren op het in kleine groepen begeleiden van studenten bij hun persoonlijk leerproces. Dat is precies waar videoconferencing uitermate geschikt voor is.

Bij de meer ervaren collega’s die hun voorbereidingen op hun toekomstige online sessies hadden gedeeld zag ik meer afwisseling van activiteiten. Van ervaren rotten verwacht ik dat ook. Zij hebben, als het goed is, een breder palet dan iemand die net begint. Het viel me echter wel op dat nu juist die ‘ervaren rotten’ de videoconferencing tool willen inzetten waar deze minder effectief is: het vertellen van een aaneengesloten verhaal langer dan 10 minuten.

De beginnende docent heb ik een compliment gegeven. Ze is in februari gestart, ongeveer een maand voor de schoolsluiting. Tijdens het webinar vroeg ze of we naderhand nog even één op één konden overleggen. Tijdens dat één op één momentje gaf ze aan zich heel onzeker te voelen. Begrijpelijk. Tegelijkertijd is dit een kans. Ze kan nu vanaf het begin van haar docentschap zich aanwennen om haar onderwijs te ontwerpen met de digitale mogelijkheden als vertrekpunt. Haar meer ervaren collega’s zijn daar, helaas, nog lang niet…..