Online op afstand in de klas

Vandaag had ik een goed gesprek met onze lesassistent omdat zij door omstandigheden twee maanden niet kan helpen met mijn online lessen. En ik zal haar missen! Waarom?

Lesgeven vanuit huis aan leerlingen die in het WLC (WerkLeerCentrum) zitten is wezenlijk anders dan de online lessen waarbij de leerlingen individueel thuis zaten tijdens de lock-down in het voorjaar.

In het WLC kost het veel meer tijd voordat leerlingen zitten en ingelogd zijn. Dit komt omdat de kinderen bij elkaar zitten (soms meerdere klassen bij elkaar) en daardoor druk zijn leerlingen met elkaar. Daarnaast zijn er altijd een paar iPads en laptops leeg, oortjes vergeten en wat al niet, waardoor ik op afstand pas later kan beginnen met de online les.
Afgelopen week zijn we gestart met de camera’s en microfoons van de leerlingen uit. Dat was heerlijk rustig hier thuis, maar daardoor had ik totaal geen feeling meer wat er speelde in de les zelf (werd het bijvoorbeeld onrustig voor de verschillende groepen in de ruimte of was er iets niet duidelijk was aan mijn opdracht/uitleg)

Al snel heb ik de leerlingen gesmeekt om hun microfoon weer aan te zetten. Op deze manier kan ik beter inspelen en reageren op nieuwe vragen of extra uitleg geven. Dat begreep mijn lesassistent, fysiek aanwezig in het WLC, gelukkig ook.
En de lesassistente, mijn oren en ogen, kon helpen en kijken wie wel of niet of hoe met de opdrachten bezig waren. Zo kon ik een uitleg afwisselen met een vraag in de chat. Leerlingen typen dan hun antwoord in de chat in, ik tel 1, 2, enter en dan sturen ze hun antwoorden tegelijkertijd in. Op een vergelijkbare manier kan ik leerlingen begrippen laten tekenen, hele teken opdrachten geven of moodboard opdrachten, begrippen uit laten tekenen of via plaatjes laten zien.
Er zijn altijd leerlingen die liever wat anders, of niets doen. En dan is het heerlijk dat er iemand rondloopt en leerlingen op weg kan helpen of aan het werk kan zetten!

Naast het uit handen geven van controle houden over je les is een terugkoppeling van de les zeer welkom en ook nog eens gezellig! En dat hebben we veel gedaan! Ik mailde van te voren aandachtspunten en/of praktische zaken door. Wat ook goed werkte was om de PowerPoint van te voren door te sturen naar de lesassistent. Zij gaf mij daar dan feedback op. Wat kan je veel leren van goede feedback!
Het blijft nog finetunen en er kan nog veel meer, maar op afstand een online les geven van 80 minuten in een lokaal zonder goede opvang gaat mij echt (nog?) niet lukken. Hopelijk vinden we snel een nieuwe lesassistent!