SOM werkt niet en dat bezorgt vele Doedactiekers op de eigen scholen veel extra werk en onnodige stress. Veel scholen experimenteren met mogelijkheden om leerlingen zelf een aantal lessen te laten kiezen. Dat staat of valt bij een betrouwbaar systeem. Als dat niet doet wat de bedoeling is, komen de keuzelessen ook niet tot stand. Dat frustreert de mooie ontwikkeling om leerlingen iets meer vrijheid te geven, iets meer mogelijkheden om hun tijd te verdelen en aandacht te besteden daar waar het werkelijk nodig is. Die frustratie zoekt een uitweg. Bij ons Doedactiek-overleg gisteravond sloeg de meligheid een beetje toe “Soms-Today, misschien tomorrow?” of “Stom-Today”. Helaas is het niet alleen SOM die technische problemen heeft, ook Noordhoff krijgt de digitale omgevingen niet aan de praat, “Nooithoff” dus. In vergelijking met de enorme inspanningen die scholen verzetten om het onderwijs beter op iedere leerling af te stemmen is het goed werkend krijgen van dergelijke systemen een peuleschil. Beste techneuten, willen jullie er nu als de sodemieter voor zorgen dat het gewoon werkt. Dan kunnen al onze kinderen zich op hun manier verder ontwikkelen. Zo houden we de gelukkigste kinderen van de wereld!