De school van docent T. heeft besloten het lesrooster aan te passen naar een 30 minuten rooster.

‘Ja, dan doe ik wat uitleg en dan kunnen de leerlingen online nog wat vragen stellen en dan is de les weer voorbij’.

Of de leerlingen dan allemaal van dergelijke lessen gaan krijgen?

‘Waarschijnlijk wel’.

Of het dan niet toch verstandig is om na te denken over wat variatie in de lessen, ook al zijn de lessen zo kort.

‘Doe ik ook wel hoor! Ik ben gisteren samen met de onderwijsassistent bezig geweest om voor iedere leerling wat tuinkerszaadjes in een envelop te doen. Die krijgen ze thuisgestuurd met een praktikumhandleiding erbij en dan kunnen de leerlingen thuis de zaadjes laten kiemen met ene deel in een donkere kast en een deel in de vensterbank en dan iedere dag de lengte meten. En dan natuurlijk de verrassing dat de plantjes in de donkere kast veel langer worden dan die in de vensterbank’.

Of de leerlingen dit dan individueel doen?

‘Ja, en ze schrijven er ook individueel een verslag over’.

Ok… en is het mogelijk om leerlingen samen te laten werken en misschien elkaars individuele gegevens uit te laten wisselen en daar dan nog iets mee te doen? Dat kan prima digitaal.

‘Eh, tsja, nu je het zo zegt, dat kan inderdaad prima. Ja, dat kan dan ook bijdragen aan onderling contact. Oh, eh ja, nou, dank, hier ga ik nog even over nadenken’.

Het verhogen van de interactie in een online leerproces is niet zo ingewikkeld als het som lijkt!