Meestal lezen we positieve jubelverhalen over wat er allemaal mogelijk is met online onderwijs. Eigenlijk is dat niet eerlijk. Het eerlijke verhaal is dat er bij online onderwijs heel veel mis kan gaan en dat een plan B altijd paraat moet zijn.

De studenten van de lerarenopleidingen biologie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde stonden vanochtend om 8:30 uur klaar voor de technische check. Ze hadden de laptops open, de online lesmaterialen gereed, klaar om een uur later een examentraining te verzorgen aan leerlingen 4 vmbo. Een aantal studenten had vorige week materialen meegegeven voor de leerlingen. Die materialen lagen keurig klaar naast de laptops op school. De Technisch Onderwijs Assistent (TOA) had daarnaast alle benodigdheden voor de praktika klaargezet.

Het bleef echter heel stil aan de andere kant. De studenten kregen tijdens de technische check niemand in beeld. Ouderwets bellen via een beproefd 06 nummer leverde een hijgende collega aan de andere kant op. ‘Ze krijgen het hier niet voor elkaar, de laptops zijn heel traag en moeten allemaal nog opstarten’.

Of de studenten nog even geduldig wilden wachten. Dat deden ze.

Er is op de school heel hard gewerkt om alles voor elkaar te krijgen, maar toen de trage laptops waren opgestart lukte het nog niet.

Er verstreek een uur, de eerste ronde examentrainingen ging verloren. Uiteindelijk lukte het twee studenten om vanuit hun kanaal in Teams een vergadering aan te maken met een videolink en die link te delen. Dat leverde weliswaar een werkende verbinding op, maar ook nogal baldadige leerlingen aan de andere kant.

Er was één andere groep studenten die het lukte om verbinding te maken en de examentraining uit te voeren met twee leerlingen. De leerlingen hadden ieder een oortje in en kregen wat hulp van hun TOA bij het uitvoeren van het proefje. De leerlingen lieten via Teams trots het resultaat zien. De studenten wilden vervolgens netjes met hen nabespreken. Op dat moment riep de TOA in het lokaal dat de les voorbij was. De leerlingen deden hun oortjes uit en liepen weg van de laptop. Voor hen was de examentraining voorbij. De studenten bleven achter zonder evaluatie.

En plan B?

Daar was iedereen al voorbij. De stress en adrenaline hadden hoge niveaus gehaald. Het was genoeg. De leerlingen werden naar huis gestuurd. In het nagesprek met de studenten overheerste de enorme teleurstelling dat het niet was gelukt. Maar ja, ook dát is onderwijs.