Eigenlijk vind ik dat ALLE docenten een grote pluim verdienen.

Wat is er hard gewerkt de afgelopen tijd. Het merendeel van de leerprocessen is doorgegaan ondanks de afstand.

En de studenten zijn behoorlijk tevreden.

Een greep citaten uit de vragenlijst die vandaag onder eerstejaars studenten van de lerarenopleiding is afgenomen:

 

Er waren meerdere studenten die het online gebeuren prima vonden:

“Ik vond het eigenlijk wel prima hoe het zo was gegaan, het had voor mij niet anders gehoeven.”

“Ik had eigenlijk bij geen van de opdrachten echt het idee dat ik op school MOEST zijn, mijn groepje heeft dit heel goed opgepakt, de communicatie verliep ontzettend goed, en we hebben heel erg veel overlegd via Discord ook was de takenverdeling ontzettend duidelijk waardoor de opdracht heel soepel is verlopen.”

“Zowel de individuele opdracht als de tweedelige groepsopdracht waren erg goed te doen en duidelijk. De individuele opdracht was helder omschreven. De groepsopdracht heeft zelfs voor blijvende sociale contacten gezorgd. Ik heb de activiteiten dus als goed ervaren.”

“Heel erg fijn. Ik kon creatief bezig gaan en informatie zoeken en op een eigen manier verwerken. Ik heb lessen voorbereid, artikelen geanalyseerd en nog veel meer zonder steeds maar naar een docent te moeten luisteren. Korte vragen en checks of ik op de goeie weg was waren genoeg om mij tot een goed eindproduct te brengen.”

“Ik vond het leuk om te doen. Het was fijn om toch nog contact te hebben met anderen nu we allemaal thuis zitten. Op deze manier hebben we goed samengewerkt.”

“geen van de activiteiten hadden beter fysiek plaats konden vinden. Online werkte prima.”

 

Andere studenten stelden in de loop van de tijd hun mening bij of bleven wat ambivalent:

“Ik was sceptisch over de samenwerk opdrachten maar heb uiteindelijk mede door een fijn groepje mijn weg weten te vinden. Online college’s blijven niet mijn ding maar ik probeer ze zoveel mogelijk bij te wonen”

“Bij de groepsopdrachten heb ik wekelijkse geplande bijeenkomsten gehad van de begeleidende docenten. Buiten die bijeenkomsten om heb ik met mijn groepje ook minimaal 1 keer per week online vergaderd. Ondanks dat je samenwerkt met studenten van andere opleidingen die je nog nooit ontmoet hebt zijn er mooie eindproducten neergezet. Echter elkaar ergens op aan spreken of afspraken na komen is lastiger online, ik ben van mening als dit atelier ‘offline’ had plaatsgevonden, waarbij je elkaar wekelijks ziet, mensen eerder hun taken en afspraken nakomen.”

“De activiteiten waren leerzaam maar mijn voorkeur gaat absoluut uit naar het fysiek samenwerken”

“Ik heb veel van de bovenstaande activiteiten geleerd. Het meeste dat ik geleerd heb is zelfvertrouwen krijgen. In het begin vond ik het eng om met mensen samen te werken die ik niet ken. Door dit atelier is dat beter geworden.”

“Met een groepje mensen die je niet kent, kun je beter fysiek afspreken om elkaar te leren kennen en samen te werken. Verder vond ik alles online echt prima, best fijn zo”

 

En er waren studenten die het online werken niet prettig vonden:

“Les online krijgen werkt niet voor mij. Ik merk dat ik snel afgeleid ben en mij minder goed kan concentreren. Ook merk ik dat mijn motivatie best ver te zoeken is door dat ik thuis zit en niet fysiek les krijg.”

“Het samenwerken vind ik makkelijker om met iemand in het echt te doen.”

“ik kan niet goed tegen online les. Het geeft me geen motivatie en alles voelt afstandelijk. Ik vraag minder snel om hulp, heb minder contact met de leraar en klasgenoten”