Na de toespraak van Mark Rutte om 19:00 uur komen we als Team Doedactiek virtueel bijeen.  We wisselen uit wat er gaande is op de scholen. Dat wisselt. Iedereen is vandaag naar school geweest voor overleg met collega’s en om eventuele leerlingen op te vangen. Die eventuele leerlingen waren er niet. Op geen enkele school. Ligt aan de leeftijd. 11 jarigen en ouder kunnen ook prima thuisblijven.

Eén school heeft al besloten al het onderwijs door te laten gaan volgens rooster, maar dan online. Vanaf woensdag. Dat geeft collega’s een heel klein beetje ruimte zich voor te bereiden. En al het huiswerk moet nu echt in Magister staan. Voor alle vakken.

Een andere school gaat donderdag starten met de online lessen. De komende dagen vinden er trainingen plaats om op afstand les te kunnen geven.

Op verschillende scholen worden licenties aangeschaft voor applicaties waar al jaren om gevraagd is. De keurige knip op de beurs is er af. Ineens komt alles in een enorme stroomversnelling.

Er moet echt nog heel veel gebeuren, maar over het algemeen zijn docenten positief. Iedereen lijkt het erover eens dat het voor leerlingen het beste is dat ze thuis in een ritme blijven, dat ze iets te doen hebben, dat werken aan school ouders kan helpen om thuis structuur tot stand te brengen.

Schoolleiders zijn nog positiever. We kunnen dit. We gaan dit doen.

M. vraagt hoe de lerarenopleiding omgaat met de stages. Haar stagiaire heeft namelijk te kennen gegeven geen stage meer te kunnen lopen nu de opleiding dicht is. Dat is een bijzondere redenering, want stagiaires kunnen juist nu enorm helpen om het online onderwijs tot stand te brengen. Online onderwijs is ook onderwijs. Ook met online onderwijs kunnen veel leeruitkomsten bewezen worden. Er is geen enkele reden om nu een stage af te zeggen. Eerder het tegenovergestelde. Neem stagiaires mee in dit hele gebeuren. Benut hun extra handen en ogen!

We maken in het overleg ook een overstap naar de werkzaamheden die er nu voor Doedactiek liggen. We blijven doorgaan waar we mee bezig zijn. Dat gaat minder snel dan we zouden willen. We hebben ideëen genoeg, maar niet de mankracht ze allemaal uit te voeren. Deze week gaat alle aandacht naar de collega’s op de scholen. Aandacht voor Doedactiek komt wel weer. Eerst de huidige stoomlocomotief in beweging zien te krijgen

We kijken elkaar aan. Zijn we er klaar voor?

Wij wel!