De verschillen zijn enorm tussen de scholen en tussen de docenten.

De ene docent geeft gewoon volgens rooster 23 uur les. Alleen de leerlingen die echt willen zijn aanwezig. Dat is wel heel makkelijk! De leerlingen komen met gerichte vragen. Doordat er steeds kleine groepjes leerlingen aanwezig zijn is er ook tijd om even te kletsen. Leerlingen laten bijvoorbeeld via de webcam hun kamer zien aan de docent en hun klasgenoten.

De andere docent heeft slechts een half uurtje videocontact met de leerlingen per week. De rest van de begeleiding verloopt via de electronische leeromgeving. Daar zitten dan veel oefeningen in die de leerlingen online kunnen maken. Alleen de praktika is een beetje ingewikkeld. Misschien kunnen leerlingen thuis wel wat doen. Of anders via Golabz?

En bij weer een ander is het systeem op school niet op orde. Al het huiswerk stond in het rooster. Maar het rooster is omgegooid. Al het huiswerk weg. Daardoor hadden de leerlingen niets ter voorbereiding gedaan. Wat heel goed bleek te werken was om leerlingen aan het eind van het videocontactmoment via Showbie in te laten leveren wat ze het afgelopen half uur hadden gemaakt. Volgens verwachting hadden enkele leerlingen prachtige dingen gemaakt. Er waren er ook die in de laatste minuut nog snel iets in elkaar gezet hadden. Die leerlingen mogen nog even aan het werk! De truckendoos van de docent om leerlingen extern te motieveren werkt online ook prima.