Wat ons NU het meeste bezighoudt

We volgen op onze site medewerkers, in of vlak naast het onderwijs. Allemaal op hun eigen terrein druk doende om een en ander goed te laten verlopen. Deze serie wordt verzorgd door Jan Kater, nu gepensioneerd, voorheen coördinator leermiddelenbeleid, onderwijs en innovatie op Het Stedelijk Lyceum in Enschede. Daarvoor -tot 2001- werkzaam in het basisonderwijs. De gesprekken vinden plaats door middel van telefonische interviews of videocontact.

 

Deze keer iemand uit het basisonderwijs. Gert Jan Baarda (53) werkt op Het Vastert in Enschede. Gert Jan is op deze openbare basisschool met 280 leerlingen leerkracht van groep 7, locatieleider en ICT-coördinator. 

“Wat mij op school het meeste bezighoudt is zeker wel corona,” vertelt Gert-Jan. 

“Normaal is er bij ICT altijd wel wat weerstand, maar toen de eerste lockdown in maart een feit was, stonden binnen een week de neuzen dezelfde kant op. We werkten al met Snappet en verder zaten we in een overgang naar werken vanuit de cloud.” 

Bij Gert Jan op school was het een ouder die hem en zijn collega’s op ‘Teams’ wees. “Ik keek zelf in die tijd ook nog naar Zoom, maar daarover kwamen al snel slechte berichten m.b.t. de privacy. ‘Teams’ pastte trouwens ook bij de infrastructuur die ons bestuur (Consent Enschede-JK) -gebaseerd op Office 365- ingericht heeft.” Hoe dan ook:

“Op de maandag na het instellen van de lockdown in maart met het team bij elkaar, drie à vier weken later ging ons online-onderwijs eigenlijk vanzelf. Voor alle groepen, 3 t/m 8. Bij de kleuters in groep 1 en 2 in de vorm van gesprekjes. Volgens mij ging dat zo goed omdat de noodzaak duidelijk was.”

Die situatie, waarbij Gert Jan als collega-helpdesk in het algemeen in zijn eentje op school zat en collega’s vanuit huis werkten, hebben ze op Het Vastert in de tweede golf nog niet gehad.

“Alhoewel,“ corrigeert Gert Jan zichzelf, “eind van deze week gaat een van onze collega’s weer vanuit huis online lesgeven. In dit geval omdat zijn echtgenote positief getest is. Als het moet, kunnen  we alles zo weer opstarten.”

Gert Jan en zijn collega’s hebben geen problemen gehad met de ‘aanwezigheid’ bij hun online-lessen. “Door Snappet konden we aan de hand van groene bolletjes zien of iedereen erbij was. Als dat eens een enkele keer niet zo was, dan belde ik gelijk met de ouders.” Geen issues over meekijken in de privé-omgeving?

“Je kunt de achtergrond blurren. Nee, niet mee te maken gehad.” En als er bij sommige gezinnen een digitaal apparaat te kort was, dan hadden ze op Het Vastert ook daarvoor een oplossing:

“We hebben op school Chromebooks en in dergelijke situaties leenden we die voor thuis uit.”

Geen alledaagse gang van zaken dus, maar Gert Jan lijkt er redelijk laconiek onder te blijven:

“Ach, er zijn altijd wel bepaalde kinderziektes (…), maar al met al redden we ons best goed.”

 

Gert Jan, bedankt.

Gert-Jan Baarda