Wat ons NU het meeste bezighoudt

We volgen op onze site medewerkers, in of vlak naast het onderwijs. Allemaal op hun eigen terrein druk doende om een en ander goed te laten verlopen. Deze serie wordt verzorgd door Jan Kater, nu gepensioneerd, voorheen coördinator leermiddelenbeleid, onderwijs en innovatie op Het Stedelijk Lyceum in Enschede. Vanaf 2014 tot aan zijn pensionering ook voorzitter van de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad. De gesprekken vinden plaats door middel van telefonische interviews of videocontact.

 

Imane Bouqaddour (19) is in beeld een goedlachse, enthousiaste eindexamenleerling gymnasium. (Ze had een duidelijke voorkeur voor een gesprek met geluid én beeld.) Toch heeft ze in haar jonge leven al heel wat hobbels moeten overwinnen. Wat haar NU het meeste bezighoudt, is het feit dat ze in haar examenjaar zit. De manier waarop het gaat, heeft haar aan het denken gezet.

“Ik heb altijd al iets willen betekenen voor de wereld. Ik wil helpen, die ambitie heb ik wel.” Imane is niet voor niets lid van de deelraad op haar school -het Kottenpark in Enschede- en ze heeft haar positie in de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad pas na lang aarzelen opgegeven toen “alle ballen in de lucht” haar schoolprestaties een paar jaar geleden teveel naar beneden drukten. 

“Ik ben recent eigenlijk veel kritischer over onderwijs geworden. Zoals Arjen Lubach dat stelde, die het toespitste op begrijpend lezen. Ik zie het als een voorbeeld: er verandert zoveel in de wereld, maar in het onderwijs blijft zoveel hetzelfde.”

 

Die andere wegen ziet ze nu ook voor zichzelf. “Eigenlijk twijfel ik over mijn eerdere keuze om psychologie te gaan doen, na mijn eindexamen. Ik zie zoveel mensen die uitstralen dat ze niet op de voor hen goede plek zitten.” Heeft corona misschien meegeholpen aan die opkomende twijfel? Het zou zomaar kunnen: “Ik zou het helemaal niet erg vinden, eerlijk gezegd, als we opnieuw ‘dicht’ zouden moeten.” (Dit gesprek vindt plaats op de middag voor de persconferentie op 3 november waarin Rutte en de Jonge nét niet met een schoolsluiting voor middelbare scholieren komen.) Imane zegt dat ze daar niet alleen in staat. “In de lockdown van dit voorjaar heb ik gezien dat in ieder geval voor mij en mijn klasgenoten het onderwijs efficiënter ging. Er werd een groter beroep op onze zelfstandigheid gedaan. Eigenlijk net als wanneer je studeert. Dat je meer zelf beslist. En we deden het, zo bleek bij de overgang, beter dan andere jaren, terwijl het niet makkelijker was.”

Imane blijkt ook voorstander te zijn van een onderwijssysteem zoals in de VS waarbij je je al op de ‘high school’ veel meer dan hier richt op de studies waar je interesse naar uitgaat, waar je je talent kunt ontwikkelen.

 

Al met al kan het ertoe leiden dat in ieder geval deze zelfbewuste Imane Bouqaddour straks heel andere dingen gaat doen dan ze tot voor kort dacht. Of ik haar t.z.t. nog eens mag bellen, hoe het uiteindelijk gegaan is?

“Ja, graag, dat zou ik heel leuk vinden.”

 

Imane, bedankt!

Imane Bouqaddour