Langzaam begint door te dringen dat alle maatregelen ook enorme consequenties hebben voor komend schooljaar. In de plannen die we tot dusver hebben gemaakt zijn we steeds uitgegaan van de situatie tussen vier muren. DAt kan niet meer. Het zal anders moeten, zelfs voor de eerstejaars.

In mijn gedachten neig ik naar een combinatie van scenario 3 en 4  waarbij de docenten onderscheiden welke onderdelen zinvol zijn om fysiek in het gebouw plaats te laten vinden en welke online plaats kunnen blijven vinden en we in ons team onderling taken verdelen zodat ieder kan doen waar hij/zij goed in is.

Iedere docent heeft immers zijn/haar unieke verzameling aan kwaliteiten en hoe mooi zoui het zijn om daar in deze tijd wat meer gebruik van te maken? Normaal gesproken wordt van docenten verwacht dat ze alles goed kunnen: de klas managen, het leerproces begeleiden, het leerproces voorbereiden, boven de stof staan, de hoeveelheid stof doseren, evalueren hoe de leerlingen/studenten vorderen. Daarnaast moet een docent ook nog een beetje aardig zijn, maar ook streng als het nodig is.

Wie kan dit nou allemaal? Er zijn docenten die een eind komen. Zelf vind ik, na al die jaren nog steeds, dat ik regelmatig tekort schiet. Ik doe wat ik kan, maar het voelt altijd alsof er meer had gekunde, anders had gekund, beter had gekund. Hooi mooi dus, om samen te gaan werken met die mensen die dat daadwerkelijk beter kunnen?

Als dat een uitkomst wordt van de Coronacrisis, dan ben ik diep van binnen heel blij!