Student K is aan het afstuderen. In het kader van zijn afstudeeronderzoek heeft heeft hij zijn collega’s op het MBO gevraagd wat zij online zoal doen. De meesten bleken online een powerpoint te delen en via de chat wat vragen te stellen aan de leerlingen.

K. Heeft dit ook gedaan en achteraf aan de leerlingen gevraagd hoe lang zij hun aandacht erbij konden houden. Ongeveer 9 minuten.

In de lessen waarbij K. de leerlingen online groepswerk liet doen verdubbelde de tijd dat de leerlingen hun aandacht erbij konden houden.

Door wat interne verschuivingen nam K een groep van een collega erbij. Hij had nu online een samengestelde klas met leerlingen die elkaar onderling niet kenden. Deze samengestelde groep liet hij ook samenwerken. De tijd die de leerlingen de aandacht erbij konden houden daalde enorm. Achteraf bleek dat de leerlingen zich niet veilig voelden om ‘zomaar’ met wildvreemden te gaan samenwerken.

Oeps! Ook online is het belangrijk om leerlingen eerst kennis te laten maken met elkaar! De lessen erna ging het groepswerk in de samengestelde groep trouwens al stukken beter. De tijd dat ze leerlingen de aandacht bij de les konden houden ook.