Langzaam begint door te dringen dat de huidige corona maatregelen ook na de zomervakantie van kracht zullen zijn en dat het dus nu nodig is daarover na te denken. Dat valt echt niet mee tussen de hectiek door. Volgende week gaan de VO-scholen gedeeltelijk open. Er komen steeds meer berichten hier bij Doedactiek binnen van docenten die hun online onderwijs aardig op de rit hebben en vanaf volgende weke gedwongen worden om weer fysiek les te geven op een manier die eigenlijk helemaal niet passend is. Deze docenten hebben bijzonder goed nagedacht over de leeractiviteiten die ze met hun leerlingne online willen blijven doen om de fysieke tijd op school te benutten voor praktika en fysieke handelingen. Docenten op diverse scholen hebben te verstaan gekregen dat dat niet de bedoeling is. Op school moeten ze ‘echt les’ geven. Zijn die online lessen geen ‘echte lessen’ dan? En wie beweert er dat die ‘echte lessen’ beter zullen zijn dan online lessen met secuur gekozen leeractiviteiten en praktika op school die daarbij aansluiten? Als deze docenten ‘echt les’ gaan geven, schieten de praktika erbij in. Wat schieten de leerlingen daarmee op? Als die ‘echte lessen’ ook online kunnen, dan is het toch juist mooi dat de leerlingen op school activiteiten uitvoeren die thuis onmogelijk/onwenselijk/onveilig zijn?

Doedactiek begrijpt deze verwarring wel, maar pleit voor een zorgvuldige woordkeuze en afweging. Online lessen zijn ook ‘echte lessen’. Benader ze aldus. Docenten die zorgvuldig uitkienen wat ze online doen en wat fysiek op school verdienen een podium en als voorbeeld voor collega’s die nog wat inspiratie kunnen gebruiken. Dergelijke docenten werken op iedere school. Benut hun expertise, ook na de zomervakantie!