Of hij zelf moeite heeft met schakelen tussen online en fysiek onderwijs? Nee, niet echt. Maar voor de kinderen is fysiek onderwijs beter. Ja, kijk, leerlingen in 2 atheneum, die vragen nog wel ‘meneer, wat is het huiswerk?’, maar leerlingen in 2 vmbo doen dat echt niet. Als zij thuis zitten omdat ze verkouden zijn of wachten op de uitslag van een test, dan gaan ze geen huiswerk zitten doen.

Het komt momenteel regelmatig voor dat er maar 10-15 leerlingen in het lokaal zitten. Er is niet echt meer een inspanning om leerlingen die thuis zitten er online bij te betrekken.

Voor collega’s is het ook lastig. Er zijn van die fantastische collega’s die, wanneer ze het lokaal binnenlopen, meteen weten wat iedere leerling in die klas nodig heeft om te leren. Maar dat lukt nu niet. Vooral de wat oudere collega’s mijden de nabijheid van leerlingen uit angst voor besmetting. Met die afstand is het moeilijker om een indruk te krijgen hoe het met die leerling gaat. Even over de schouder meekijken in het schrift gaat kan niet. En digitaal? Nou daar ligt van díe collega’s de kwaliteit niet. Zij moeten het hebben van het directe contact met de leerlingen. Voor hen is deze tijd zo moeilijk, zo vreselijk moeilijk.